Saturday, October 3, 2009

Marhaban 15 Syawal.

Alhamdulillah, malam tadi saya berkesempatan menyertai program ziarah dan selawat sempena hari raya aidilfitri. Malam itu sahaja ada 7 buah rumah yang telah dapat di sempurnakan hajat masing-masing. Selepas Magrib, jemaah telah menziarahi Tn Hj Md Nizar dan En Anuar. Ziarah di sambung selepas solat isyak kerumah En Ghazali, Hj Baharuddin, Hj Tahfiz, En Safuan dan berakhir di rumah Tn Hj Norashikin yang juga ahli jawatankuasa Surau Al Muhajirin.

Saya telah terlepas peluang dalam program ziarah awal kerana bertugas di luar kawasan. Dari jadual ziarah yang terpapar di papan jadual ziarah di surau, jadualnya tidaklah begitu ketat jika di bandingkan dengan 2 atau 3 tahun dahulu. Tentu ada sebab perubahan iklim persekitaran yang mempengaruhi susana tahun ini. Jika ambil kira pertambahan penduduk dan pertambahan jumlah jemah yang datang pada majlis yasin di surau, sepatutnya mungkin kumpulan perlu di pecahkan kepada beberapa kumpulan. Jumlah ahli rombongan juga tidak nampak ada pertambahan. Yang ketara ketiadaan remaja dan kekurangan jumlah kanak-kanak yang turut hadir.
Format ziarah buat masa ini adalah berdasarkan jemputan. Semasa zaman kanak-kanak, saya ziarah dan marhaban keliling kampung tidak di jemput. Asalkan kami beri salam dan pintu rumah di buka, kami menderu masuk kerumah dan bermarhaban. Kami mengunjungi dari rumah kerumah dari pangkal hingga ke hujung kampung. Pada hujung syawal biasanya ziarah kerumah-rumah telah selesai. Kami akan berziarah ke kampong yang berdekatan termasuk rumah pemimping-pemimpin setempat saperti rumah Tuan Kadi, DO dan Menteri Besar atau jika ada jemputan dari mana-mana pehak.
Saya berpendapat, format jemputan adalah format "NGO" atau "swasta". Surau adalah kumpulan dakwah. Berdakwah bukan di panggil tetapi mendekati dan menyeru. Walau bagaimanapun, kehidupan modern hari ini membatasi cara saperti ini atas alasan kesibukan dan privasi. Walau apa pun saya fikir gabungan kedua-duanya masih boleh di lakukan dengan keadaan masyarakat yang pelbagai. Dengan mendekati masyarakat, saya yakin kita akan dapat menarik lebih ramai kariah untuk mengimarahkan lagi surau. Dari itu sewajarnya format berdasarkan blok ke blok atau lorong ke lorong dilaksanakan kecuali jika ada permintaan atau penolakkan.

Agbr: Rindu suasana kampong yang saling memberi dan menerima.


Pengerusi asyik mendengar ucap balas dari Tn Hj Norasyikin


Sebahagia ahli rombongan memenuhi ruang tamu dan lobby rumah Tn Hj Norasyikin
Ustas dan Imam Samsuri bertanya khabar kepada ayahanda Tn Hj Norasyikin.


.



Tetamu menikmati juadah yang di sediakan oleh kumpulan Syikin & rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment