Thursday, January 6, 2011

Hadapilah Dengan Tabah Bersendirian

Jasa mu tetap ku kenang. Walau tak sebesar Jasa allahyaraham Tengku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak atau pemimpin-pemimpin lain yang membawa kesejahteraan rakyat Malaysia ini.

Hari ini kau keseorangan menghadapinya. Berihatlah. Pandang tinggi ke atas. Di atas ada Allah yang sentiasa menganugerahkan rahmatNya kepada hamba-hambaNya. Mungkin ini satu musibah untuk digantikan dengan kebaikan dan pahla yang lebih besar lagi. Berzikirlah. Allah memang telah dekat dengan kamu.

Dulu kita ketawa bersama. Hari ini, nama mu sedikit demi sedikit telah kami lupakan. Maaf, kami semua sebok. Ada urusan yang lebih besar perlu kami lakukan. Sebesar urusan mentadbir negara. Ada masyarakat yang perlu diberikan perhatian. Supaya masyarakat akan sejahtera. Ada anak-anak yang perlu dibesarkan. Mereka akan menjadi pemimpin nusa dan bangsa.

Kau masih ada isteri, kau masih ada anak. Mereka pasti sudi menjenggok mu.

Berehatlah. Dengan rehat memberi peluang engkau beribadah dengan ikhlas. Mintalah dari tuhanmu. Sesungguhnya dia Maha Pengampun.

Ah biarkanlah mereka. Jika tidak boleh didoakan setiap waktu, kenapa tidak setiap minggu atau setidaknya setiap bulan? Itu bukan urusan mereka. Aku janji aku akan terus mendoakan mu. Aku juga telah mendoakan di hadapan Kaabah. Mungkin Allah belum pemperkenankan.

Nanti jika telah sihat, kita bersama lagi. Di surau ini. Jasa mu akan di kenang semula. Mereka akan sebut nama mu. Cikgu Samid Bin Rashidi.

Sambil mata membelik langgit bagai nabi kagum melihat cekerawal ciptaan tuhan kau berzikir bersama lagu ini.

No comments:

Post a Comment