Friday, October 30, 2009

LAGI JEMAAH HAJI


Jemaah haji pada tahun ini berhadapan satu kemelut; lambat hendak mendapat tahu tarikh perjalanan/ keberangkatan ke tanah suci. Difahamkan kerajaan Saudi menghadapi kerugian apabila negara teluk tidak mahu menghantar jemaah mereka kerana wabak H1N1. Akibatnya banyak tempat kosong yang mungkin menyebabkan 'kerugian besar' kepada Saudi.

Bagi menampung 'kerugian ini' Saudi mengenakan syarat kepada negara lain termasuklah Malaysia untuk menggunakan khidmat Saudi Air dalam urusan penerbangan jemaah. Akibatnya, jemaah kita terpaksa disusun semula mengikut kekosongan ruang pada jadual penerbangan Saudi Air.

Inilah masalah utama pengurusan berdasarkan 'perniagaan' bukannya untuk 'ibadah dan rahmat Allah. Pernah OIC menyuarakan hasrat untuk mengambil alih pengurusan haji daripada Saudi dan meletakkan Mekah dan Madinah di bawah OIC, tetapi tentunya mereka tidak bersetuju..

Hingga kini, kita lihat pengurusan jemaah haji kita masih berterabur dan setiap tahun ada sahaja masalah yang berpunca daripada dasar kerajaan berkenaan. Saya fikir kalaulah Tun Mahathir yang memerintah Saudi, telah lama perkara seperti ini dapat dibereskan dengan baik. Bukan begitu?

(Encik Shaari -Pos Segamat- dan isterinya Puan Salmah antara jemaah yang baru mendapat keputusan untuk berangkat ke tanah suci yang diraikan di surau kami). Selamat berangkat semoga mendapat haji yang mabrur.

No comments:

Post a Comment