Wednesday, June 24, 2009

AYAHANDA HAJI KHALID (BIODATA RINGKAS)


Biodata Ayahanda Haji Khalid Hasan

Lahir pada tahun 1935 (74 tahun) yang berasal dari Pontian. Ketika emak dan ayahnya bercerai, mereka berpindah ke Pontian. Bersekolah awalnya di Pontian sehingga darjah empat. Kemudian berpindah ke Segamat dan menyambung pengajiannya dalam darjah empat pada tahun 1947.

Selanjutnya, beliau belajar di Sekolah Inggeri; Special Malay Class One (Sekolah Tinggi Segamat sekarang) yang dikhaskan utk pelajar Melayu. Belajar selama 3 tahun sampai ke Class Junior Cambrage (Standrad Eight).

Keluarga Haji Khalid tinggal di Seberang Stesyen, berhampiran Surau Berata, pada ketika itu.

Setelah tamat pengajian, pada 1956, dia berpeluang bekerja sebagai junior tecnichian, JKR Segamat dengan gaji permulaan RM100.00. Selain tugas hakiki, dia berpengalaman mengecap kain dan mencorak batik membantu perusahaan keluarga.

Pada 1959, mendirikan rumahtangga dengan Zainab Uda dan mereka tinggal di Batu Dua, sebelum berpindah pula ke Berata, berhadapan Kubur Berata selama 5 tahun. Mereka diberikan rumah kerajaan dan tinggal di Jalan Arshad, Segamat. Lama tinggal di sini sebelum menetap di banglo perdana, Segamat Jaya pada tahun 1989. Segamat Jaya pada asalnya dikenali dengan nama Gunung Tahan.

Oleh kerana isterinya Hajah Zainab pandai memasak, mereka mula-mula berjinak memasak dengan rakan kongsi di Jalan Arshad sehinggalah menubuhkan sendiri kontrak masak bagi majlis keraian. Bonda minat memasak, dan menjadi tukang masak sejak dari kecil lagi. Suka menjahit dan pernah menjadi tukang jahit.

No comments:

Post a Comment