Wednesday, June 24, 2009

BONDA HAJAH ZAINAB (BIODATA)


Biodata ringkas:
Dilahirkan pada 9 September 1940 (69 tahun) di Sepinang, Segamat. Bapanya, Uda berasal dari Kg Serambi, Pekan, Pahang dan ibunya; Puan Pah binti Ahmad dari tempat yang sama yang berhijah ke Segamat selepas berkahwin. (Tarikh lahirnya sama dengan tarikh lahir saya, ANY)

Sewaktu kecil bonda Hajah Zainab bersekolah pada umur 8 tahun (1948) di bandar Segamat, namun kerana masalah keluarga, persekolahan terpaksa ditangguhkan sementara. Pada tahun 1951, ketika berusia 11 tahun, dia bersekolah di Sekolah Melayu Segamat yang terletak di bandar segamat yang sekarang ini dijadikan Pejabat Pelajaran Daerah Segamat, berhadapan pejabat pos.

Pada tahun 1953, sekolah itu berpindah ke Sekolah Tengku Abdul Rahman di Jalan Hasan, dengan bangunan yang lebih besar. Tapak lama dijadikan sekolah agama sahaja.

Bonda bersekolah sehingga tamat darjah lima kerana bapanya sakit. Dia juga bersekolah agama di Bandar Segamat sehingga tamat darjah 6, dan mengikuti Darjah Khas di Sekolah Temenggung Abdul Rahman pada setiap hari sabtu.

Dalam keluarga, mereka pernah berpindah ke Selumpur kerana berladang/ kebun getah dan dusun di sana. Namun pada zaman darurat (1951) mereka kembali menetap di Segamat.

Bonda adalah anak ke tiga daripada empat orang adik beradik. Pertama dan kedua, Husin dan Hasan yang telah meninggal dunia, dan yang keempat Yunus masih ada di Batu Dua, Segamat.

Berkahwin dengan pilihan keluarga seorang jejaka tampan Khalid bin Hasan pada 20 Ogos 1959 ketika berumur 19 tahun dengan hantaran RM250 (harga sekor lembu RM120 pada waktu itu) dan dianugerahkan empat orang cahaya mata. Suaminya bekerja sebagai juruteknik JKR. Anak-anak mereka;

1. Baharudin, Pembantu teknik di Universiti Malaya, 3 anak
2. Bahariah, pelukis pelan 3 anak di Segamat Baru. Tinggal di Jalan Arshad, Segamat
3. Bahari, di Johor Bahru bahagian Bangunan; kelulusan diploma dalam Building Construction, dengan dua orang anak
4. Atifah, tinggal di Bangi. Seorang jurutera komputer di MIMOS, Bukit Jalil. Lulusan England. Memiliki seorang anak.

No comments:

Post a Comment